تابان سرویس

ظروف مناسب برای مایکروویو کدامند؟

امروزه مایکروویو جای خود را در آشپزخانه های ایرانی محکم کرده است . توسط این دستگاه ها می توان غذا را گرم کرد ، غذاهای مختلف پخت ، یخ زدایی از مواد غذایی را انجام داد و آنها را گریل نمود .
با این حال هر بشقاب یا کاسه ای مجاز نیست در معرض امواج ماکروویو قرار گیرد و تنها برخی از ظروف مجاز استفاده در مایکروویو هستند ، زیرا انتخاب ظروف نادرست می تواند باعث ورود مواد مضر به غذا و حتی آسیب رساندن به خود دستگاه شود.

ظروف مناسب برای مایکروویو

ست مخصوص ماکروویو

ظروف آشپزی طراحی شده به طور خاص برای اجاق های مایکروویو با علامت “مایکروویو” یا پیکتوگرام های مربوطه مشخص شده‌اند. معمولاً پیکتوگرام ها مناسب بودن برای مایکروویو را نشان داده و در صورتی که نماد خط خورده باشد نمی توان از این ظروف در مایکروویو استفاده کرد.

ظروف شیشه ای

استفاده از ظروف شیشه ای ضخیم برای مایکروویو عالی است . لیوان ، بشقاب ها و حتی شیشه ها می توانند درون این ظروف حرارت ببینند و برای پخت مواد غذایی و یخ زدایی مورد استفاده قرار گیرند اما برای حالت هایی مانند گریل و کانوکشن به شیشه های مقاوم در برابر حرارت مانند پیرکس مورد نیاز است که در دماهای بسیار بالا نمی شکنند.

ظروف چینی

برای گرم کردن و پختن غذا در مایکروویو نیاز است ظروف در برابر حرارت مقاوم باشند و این نیاز توسط اکثر ظروف چینی برآورده می شود.

ظروف سرامیکی

اکثر ظروف سرامیکی برای استفاده در مایکروویو مناسب هستند اما در صورتی که ظرف با لعاب پوشانده شده باشد باید آن را به دقت از نظر ترک و شکستگی بررسی کنید، زیرا ظروف لعابدار آسیب دیده و یا ظروفی که لعاب جزئی دارند نه تنها می تواند منجر به آسیب رساندن به ظروف شوند بلکه منجر به اختلال در عملکرد خود دستگاه نیز می شوند.

ظروف پلاستیکی

ظروف پلاستیکی تا زمانی که دارای نماد مایکروویو هستند یک گزینه همه کاره به شمار می‌روند . با این حال ظروف پلاستیکی معمولی و بشقاب های پلاستیکی نباید داخل مایکروویو قرار داده شوند، زیرا این ظروف هنگامی که گرم می شوند می توانند مواد مضر را آزاد کنند.
فراموش نکنید که ظروف پلاستیکی انتخاب کنید که بتواند تا دمای ۱۴۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند . در عین حال از قالب های پلاستیکی که برای طبخ شیرینی جات استفاده می‌شوند نیز در داخل مایکروویو اجتناب کنید ، زیرا چنین ظرف هایی در دمای بالا به سرعت تغییر شکل می دهند.

جعبه های مقوایی

شما می توانید غذا را در جعبه های مقوایی که در آن بسته بندی شده است داخل مایکروویو دوباره گرم کنید و همچنین از فنجان یا سینی مقوایی در داخل مایکروویو استفاده کنید . اما در نظر داشته باشید که نباید چیزی را در کاغذ های مومی گرم کنید در غیر این صورت کاغذ ها ذوب شده و وارد مواد غذایی می شوند.

ظروف مناسب برای مایکروویو
ظروف مناسب برای مایکروویو

کدام ظروف را نباید داخل مایکروویو قرار داد؟

ظروف فلزی

قرار دادن ظروف فلزی در مایکروویو باعث می شود که این ظروف به جای رسانایی، امواج مایکروویو را منعکس کند . در بهترین حالت غذا کندتر گرم شده و در بدترین حالت می‌تواند باعث ایجاد جرقه در داخل مایکروویو شود. به همین دلیل استفاده از ظروف فلزی یا ظروفی با لبه های فلزی در داخل مایکروویو ممنوع است.

ظروف کریستال

کریستال حاوی فلزاتی مانند سرب و نقره است و هر چه کیفیت بالاتری داشته باشد محتوای این عناصر نیز بیشتر است و به دلیل وجود فلزات، کریستال خیلی سریع گرم می شود و در اثر قرار گرفتن در معرض مایکروویو به راحتی خرد می شود.

شیشه های نازک

یک ظرف ساخته شده از شیشه های سبک وزن که برای پخت و پز در نظر گرفته نشده اند می تواند تحت تاثیر دمای بالا بترکد. بنابراین ضروری است از قرار دادن ظروفی که با شیشه های سبک ساخته شده اند در داخل مایکروویو اجتناب کنید.

قوانین اساسی برای استفاده از ظروف در مایکروویو چیست؟

– اگر شک دارید که آیا ظرفی برای قرار گرفتن در داخل مایکروویو مناسب است یا خیر گزینه دیگری را انتخاب کنید .
– در صورتی که ظرفی با قرار گرفتن در داخل ماکروویو باعث ایجاد جرقه در داخل دستگاه شد باید بلافاصله آن را از مایکروویو خارج کنید.
– از قرار دادن ظروفی که روی سطح آنها طرح با رنگ نقره ای و طلایی است اجتناب کنید ، زیرا به عنوان یک قاعده کلی چنین نقش هایی با رنگ رسانا ساخته می‌شوند که نباید در معرض تابش مایکروویو قرار گیرند.
– گاهی اوقات نیز ذرات فلز در رنگ‌های مات وجود دارد که اصلا شبیه تذهیب نیست بنابراین از ظروف بدون نقش و سایر عناصر تزیینی با رنگ را در داخل مایکروویو استفاده کنید.
– از قرار دادن ظروفی که به تازگی از یخچال خارج شده اند در داخل مایکروویو اجتناب کنید و همچنین ظروف خارج شده از مایکروویو که بسیار گرم هستند را روی سطح سرد قرار ندهید.
– ظروف را در داخل مایکروویو طوری قرار دهید که با دیواره های دستگاه برخورد نکرده و از آنها فاصله داشته باشند.
– گرم کردن و طبخ غذا در مایکروویو داخل ظروف در بسته ممنوع است .

تابان سرویس

تعمیر تخصصی تلویزیون و مایکروویو با گارانتی

مرکز تعمیر و خدمات انواع تلویزیون های LED  ، LCD  ، QLED
تعمیر تخصصی انواع مایکروویو ، مایکروفر ، سولاردام در محل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *